Slyngelålder och tonårstider

The force of terror and destruction
 
Slyngeltiden är något alla hundägare våndas och fasar inför. Phoenix har nu börjat bli stora killen och därmed kommit in i den fruktade slyngelåldern, men behållit glimten i ögat. Samtidigt som jag dagligen märker hur den lille valpen växer allt mer och nu istället beter sig mer som en uppkäftig tonåring, kan jag även se en förändring hos Mace.

Mace är nu över 2,5 år och denna säsong har jag tydligt märkt hur han börjat mogna och få mer värdighet. Från att under ett års tid har varit en tramsig grabb med den segaste hemkokta kolan i öronen, har han nu återigen börjat lyssna och uppfatta min närvaro. Självfallet har Mace en lång väg kvar innan han kan räknas som mentalt vuxen, dock ser man en strimma av hopp.

En sak är säker, det lär dröja ett bra tag innan det är aktuellt med en ny valp. När grabbarna grus väl kommut ur denna mognadsfas ska det bli skönt att få luta sig tillbaka och istället kanske kika runt efter en vuxen, inkörd hund att utöka tävlingsspannet med.

Att se en valp växa upp är en fantastisk resa, även om man får många gråa hår och stundtals ifrågasätter sitt livsval. Dock är det en resa vi gör tillsamman, vi mognar och växer ihop till ett fantastiskt team i vilket vi sammarbetar. Att skaffa en valp kräver betydligt mer eftertanke än vad många kan tro, men har man ordentligt med tålamod och humor väntar en fantastisk framtid tillsammans.


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0